Sjuk av vegetariskt eller vegankost?

Jag tror inte att det finns ett sätt att rekommendera alla att äta. Däremot finns det principer att följa som man kan plocka mer/mindre ifrån beroende på livsstil och andra omkringliggande faktorer.
Jag har kunder som mår toppen av att äta vegetariskt och de som mår ok som veganer.  Mycket av ditt mående beror på kunskap, det finns många olika sätt att äta på. Jag tror på att vi är blandätare och delvis behöver tillaga vår mat för optimalt upptag, bla. till hjärnan där vårt yttersta lager gynnas av detta. Jag äter själv mycket grönsaker men mår väldigt bra av animaliska produkter. Ser däremot till att välja vilt eller naturbeteskött.

Det finns något som heter oxalater, som innehåller oxalsyra. Oxalsyra finns naturligt i en del växter, lägre och högre doser. ängden påverkas av vilken del på växten du äter och om den äts rå, torkad eller tillagad.  Symptomen på oxalatkänslighet är ofta smygande, varierande och föränderliga, och påverkar personer olika.  För friska personer som äter varierat har det ingen betydelse för hälsan om man då och då äter livsmedel med höga halter av oxalsyra.

Livsmedel med mycket oxalsyra försvårar framför allt att kalcium tas upp i kroppen. Detta gäller t.ex. spenat och rabarber.  Även andra mineraler som järn och magnesium kan bilda olösliga oxalatsalter med försämrat upptag som följd.

Varför innehåller grönsaker oxalsyra?  I första hand är det planters skydd mot skadeinsekter, det finns i första hand i skal och där plantor måste skydda sig mest.


Dessa sjukdomstillstånd kan ha oxalater som en del av orsaken:
  • Smärta

  • Njursten

  • Överkänslighet mot kemikalier

  • Benskörhet

  • Ledvärk

  • Ledsvullnad

  • Autoimmuna symptom

  • Hormonproblem

  • Skador som läker långsamt

  • Hudproblem

  • Sömnproblem

  • Matsmältningsproblem

  • Vulvodyni (smärta i underlivet)
Lågt innehåll:  Mat med lågt oxalatinnehåll är t.ex. kål, broccoli, blomkål, kålrot, sallad (inte baby-spenat), röd paprika, gurka, squash, butternutpumpa, röda linser, kikärter, smörbönor, ärtor, vitt ris, ris-nudlar, äpplen, päron, körsbär. Detta kan du äta så mycket du vill av. Alla typer av olja/fett är också mycket lågt.


Livsmedel med hög halt av oxalsyra är bland annat spenat, rödbeta, rabarber, kaffe, kakao, nötter. Kryddor är ofta extremt höga i oxalatinnehåll, men vi tar ofta inte så mycket av dem. Indisk kryddstark mat ska man dock vara försiktig med. Gurkmeja bör man undvika, och byt ut svartpeppar med vitpeppar


Kolla gärna vidare på olika listor som finns och se om det är något du äter mycket av om du har något av besvären ovan. För friska personer är det oftast ingen fara. Vårt största hot är att vi har konstant tillgång av nötter, bär och alla sorters grönsaker året runt och därför riskerar att få i oss för mycket om vi har en ensidig kost.